Aspecte juridice și obligații în perioada pandemiei Covid-19

În timpul unei crize sau a unei recesiuni financiare, pentru unele afaceri ar putea fi mai dificil să își îndeplinească obligațiile contractuale în pofida celor mai bune intenții. Criza Covid-19 a generat un potențial sporit pentru litigiile cu privire la obligațiile contractuale, deoarece afacerile se confruntă cu probleme dificile în ceea ce privește modul de respectare a contractelor și de abordare a partenerilor de afaceri care nu sunt în măsură să execute obligațiile contractuale.

În general, o obligație trebuie executată chiar dacă prestația datorată a devenit mai oneroasă (de ex. din cauza fluctuațiilor valutare). Cu toate acestea, dacă prestația asumată devine, din cauza unei schimbări excepționale a circumstanțelor, atât de oneroasă, încât ar fi vădit inechitabil de a o menține în sarcina debitorului, instanța poate dispune, la cererea debitorului: ajustarea prestațiilor părților pentru a distribui în mod echitabil între părți pierderile şi beneficiile ce rezultă din schimbarea circumstanțelor sau rezoluțiunea contractului în condițiile stabilite de instanță. Pentru a recurge la mecanismul de „schimbare excepțională a circumstanțelor”, partea trebuie să depună o cerere de chemare în judecată și să solicite ajustările de la instanța de judecată. Cu toate acestea, înainte depunerii cererii de chemare în judecată, este obligatoriu ca, în virtutea bunei-credințe și într-un mod rezonabil, părțile să încerce o (re)negociere a contractului existent. În cazul în care părțile nu reușesc să renegocieze, acestea pot să se adreseze instanțelor judecătorești pentru a ajusta obligațiile sau a rezoluționa contractul.

MAI MULT

Părțile pot (re)negocia contractul direct sau pot folosi un mediator sau orice alt intermediar. Beneficiul utilizării medierii constă în faptul că părțile vor putea confirma (în instanță sau de către notar) rezultatele negocierii și apoi le vor pune în executare silită în mod direct, fără a merge în instanța de judecată. Pentru mai multe informații despre mediere, accesează această pagină.

Adaptarea afacerii în confruntarea cu pandemia de coronavirus  

Pandemia a avut efecte pe scară largă asupra afacerilor. Pentru a face față,  ar putea fi necesară schimbarea modului de gestionare a afacerii și confruntarea cu noi provocări. Drept rezultat, vei obține o afacere mai rezilientă pentru provocările din viitor.

Digitalizare rapidă și lucrul la distanță 

Întreprinderile au observat următoarele tendințe și realități:

Munca la distanță rămâne în vigoare – O parte semnificativă a angajaților muncesc la distanță, iar majoritatea proprietarilor de afaceri se așteaptă ca mai mult de jumătate din angajații acestora să continue să lucreze de acasă după pandemie.

O ofertă nouă pentru angajați – Locația locului de muncă și munca la distanță au devenit unul dintre cei mai importanți patru factori pentru angajarea și menținerea talentelor tehnologice cheie. Proprietarii de afaceri trebuie să regândească modul în care își atrag și angajează personalul, într-o societate în care amplasarea locului de muncă nu mai este un avantaj primordial.

Pentru mai multă informație cu privire la lucrul la distanță, vedeți aici