Leadership-ul pe timp de criză

În perioadele dificile, multe întreprinderi apelează la planurile de continuitate a afacerii pentru a-și proteja angajații și pentru a atenua impactul oricărei crize asupra operațiunilor de afaceri. În menținerea continuității afacerii, există o serie de aspecte cu privire la personal care trebuie luate în considerare, inclusiv gestionarea forței de muncă la nivel transfrontalier și modificările privind angajarea.  

Pandemia de coronavirus și recesiunea economică rezultată a pus o presiune incontestabilă pe proprietarii de afaceri. Directorii trebuie să acționeze de urgență și decisiv. Ei trebuie să fie pregătiți și încrezători, chiar și atunci când singura certitudine este incertitudinea. Luarea deciziilor este adesea complicată, dar, desigur, și mai greu este atunci când nu există o experiență anterioară pe care să te bazezi.

Bunăstarea angajaților 

Pe timp de criză,  obiectivul principal este continuitatea afacerii și siguranța personalului este prioritară. Odată ce siguranța personalului este îndeplinită,  gândurile tale trebuie să se îndrepte spre gestionarea costurilor pentru a proteja afacerea și a păstra locurile de muncă în viitor, în perioadele cu provocări economice.

MAI MULT

Sănătatea și aspectele sanitare

Întreprinderile ar trebui să respecte recomandările și reglementările publicate de autorități, să actualizeze protocoalele pentru evitarea infectării și să organizeze metode de lucru alternative, cum ar fi munca de acasă sau munca în grupuri alternative. 

Cum menții siguranța angajaților pe timp de pandemie

Dacă angajații sunt la birou, sporește măsurile de conștientizare a necesității spălării frecvente a mâinilor, igienizării și dezinfectării. Implementează distanțarea socială în birou. Asigură-te că toate stațiile de lucru ale angajaților sunt la cel puțin doi metri distanță pentru a reduce riscul de răspândire a virusului și ia în considerare ridicarea unor panouri din plastic între birouri. 

MAI MULT

Călătoriile

Dacă angajații sunt la birou, dezvoltă un sistem de raportare pe care angajații îl pot folosi pentru a raporta orice călătorie personală. Acest lucru te va ajuta să stabilești dacă angajații au fost expuși la orice tip de risc în timpul călătoriei lor. De exemplu, dacă angajații au călătorit în orice țară cu un grad de infecție ridicat în timpul pandemiei Covid-19, s-ar putea să dorești, să-i soliciți izolarea și munca de acasă pentru o anumită perioadă înainte de a reveni la serviciu. În acest fel, vei proteja ceilalți angajați împotriva riscului potențial de expunere. 

Comunicarea

Monitorizează și menține comunicarea regulată cu angajații tăi, oferindu-le informații periodice și actualizate despre situația în legătură cu Covid-19 și procesele pe care le implementezi pentru a-i proteja și pentru a menține operațiunile esențiale. 

MAI MULT

Organizarea ședințelor, a prezentărilor sau a conferințelor în formă virtuală este diferită de organizarea lor cu prezență fizică. Întâlnirile virtuale necesită diferite facilități mai interactive decât pentru întâlnirile cu prezența fizică. Va fi necesar să planifici întâlnirile în avans și să te asiguri că menții atenția participanților. Deși, legea nu prevede expres limita întâlnirilor virtuale, e indicat ca acestea să nu depășească 30-45 de minute și încerci să adopți diferite stiluri de a atrage atenția, precum și un conținut interactiv pentru a încuraja participarea.

MAI MULT

Un leadership eficient asigură reziliența afacerii

Relațiile cu angajații și respectul față de drepturile acestora sunt la fel de importante în menținerea încrederii și continuității afacerii. Comunicarea continuă cu angajații este esențială pentru afacerea ta. Angajații pot avea întrebări urgente cu privire la evoluția modalităților de lucru, iar unii pot exprima îngrijorări cu privire la potențialul pierdere a locurilor de muncă. Fii disponibil pentru toți angajații, inclusiv cei cu preocupări sporite sau situații specifice circumstanțelor lor individuale, care necesită înțelegere și îndrumare.

MAI MULT

MAI MULT

Crizele pot afecta și liderii. Pentru a aborda și a preveni epuizarea în rândurile conducerii, este esențial să reevaluezi așteptările și  resursele pentru conducerea de nivel superior, asigurând-o cu toate cele necesare pentru a munci și pentru a gestiona provocările emoționale și psihologice în cadrul perioadei de incertitudine. 

MAI MULT

Managementul performanței în timpul evenimentelor imprevizibile și de criză

Reevaluează modul în care se măsoară performanța  și ajustează obiectivele de performanță care sunt afectate de schimbările ritmului sau a caracterului muncii de acasă și incertitudinea generală generată de pandemie. Informează angajații despre ajustările obiectivelor performanță.

MAI MULT

Deși timpurile sunt dificile și angajații se confruntă cu schimbări și ajustări, ședințele cu privire la performanța angajaților și conversațiile aferente rămân importante. E necesar să oferi în continuare feedback când e nevoie. Când te întâlnești cu angajații, dați dovadă de empatie, ține cont de circumstanțele în care aceștia au muncit și  începe pornind de la prezumpția că au făcut tot posibilul în această situație. 

Pe lângă implementarea obiectivelor noi de performanță, ia în calcul crearea unor obiective noi în cadrul întreprinderii. Elaborează o strategie pe termen mai lung pentru măsurarea performanței.

MAI MULT

Cum păstrezi angajații în perioada de criză 

În perioada de criză, operațiunile de afaceri se modifică rapid și des, iar unele întreprinderi ar putea să se lupte pentru a supraviețui. S-ar putea să fii nevoit să concediezi unii angajați, însă este în interesul tău să încerci, să păstrezi cât mai mulți angajați. După ce criza va trece și operațiunile de afaceri vor reveni la normal, vei fi recunoscător că nu trebuie să consumi timp și resurse recrutând și instruind noi angajați.

Pe măsură ce parcurgi prin perioada pandemiei cauzate de Covid-19, oamenii vor reține felul în care i-ai tratat în tot acest timp de incertitudine. Din cauza nivelului ridicat de șomaj, unii angajați ar putea fi recunoscători doar pentru faptul că au un loc de muncă. Dar o dată cu revenirea lucrurilor la normal, opțiunile angajaților se vor majora. Acele întreprinderi care au acordat prioritate angajaților vor fi răsplătite prin faptul că-și vor păstra personalul și vor beneficia de o recrutare viabilă. Acele întreprinderi care au compromis valorile lor ar putea plăti un preț pe termen lung.

Relocarea angajaților

Pentru a păstra angajații și a evita necesitatea recrutării în viitor, examinează relocarea și recalificarea angajaților actuali. Aceste strategii sunt esențiale în transformarea afacerii pe termen lung.

Începe prin a determina care activități sunt esențiale pentru întreprindere și care pot fi întrerupte. Pentru activitățile esențiale, determină care abilități trebuie dezvoltate astfel încât lucrul să continue în cazul în care membrii echipei se îmbolnăvesc. 

MAI MULT

MAI MULT

Reducerea statelor de personal în timpuri dificile 

În timp ce politica muncii de acasă este susținută și implementată pe scară largă în această perioadă, unele întreprinderi, care nu are au o politică oficială de lucru la distanță, se vor confruntă cu această problemă privind personalul pentru prima dată.

O modalitate de reducere a costurilor în perioadele incerte care se datorează unor motive economice obiective, este șomajul tehnic. Dacă acesta se aplică corespunzător, angajatorii pot reduce costurile și evita necesitatea de a concedia și căuta ulterior cadre noi, odată ce mediul de afaceri va reveni la normal. 

Ca și ultima soluție în perioadele economice dificile, angajatorii ar putea fi forțați să ia în considerare concedierea în legătură cu lichidarea unității, reducerea numărului sau a statelor de personal. Angajatorul este în drept să concedieze salariații de la unitate în legătură cu lichidarea acesteia ori în legătură cu reducerea numărului sau a statelor de personal doar respectând următoarele condiții: 

va emite un ordin motivat din punct de vedere juridic sau economic;

va emite un ordin cu privire la preavizarea, sub semnătură, a angajaților cu 2 luni înainte de lichidarea unității ori de reducerea numărului sau a statelor de personal;

va propune în scris angajatului preavizat un alt loc de muncă în cadrul unității respective (dacă există);

va reduce, în primul rând, locurile de muncă vacante;

va desface contractul individual de muncă în primul rând cu angajații prin cumul;

va acorda angajatului ce urmează a fi concediat o zi lucrătoare pe săptămână cu menținerea salariului mediu pentru căutarea unui alt loc de muncă;

va prezenta, în modul stabilit, cu 2 luni înainte de concediere, Agenției pentru Ocuparea Forței de Muncă informațiile privind persoanele ce urmează a fi disponibilizate;

se va adresa organului (organizatorului) sindical în vederea obținerii opiniei consultative privind concedierea angajatului respectiv.

Înainte de a lua orice decizie oficială, verificați contractul individual de muncă a angajatului. Nu ați vrea să aveți de a face cu litigii în viitor, din cauza unor obligații neprevăzute.

Lucrul de la distanță

Planifică posibilitatea unor modalități alternative de lucru. S-ar putea să ai nevoie ca toți angajații să lucreze de acasă sau doar de cei mai afectați. Având un plan în vigoare, această tranziție va fi mai ușoară pentru tine și angajații tăi. 

Lucru la distanță

Întreprinderile au început să implementeze lucrul la distanță din necesitatea de a-și menține angajații în siguranță, or lucrul la distanță poate fi foarte eficient dacă este făcut corect. Este posibil ca întreprinderile să fie nevoite să implementeze schimbări, să investească în noi tehnologii sau să își schimbe operațiunile de afaceri. 

MAI MULT

Concretizează procesele de lucru de la domiciliu. Întreprinderile implementează adesea o strategie de lucru de acasă în mod pripit ca răspuns la o provocare bruscă. Cu toate acestea, este important să dezvolți în mod corespunzător această strategie înainte de implementare și să iei în considerare o serie de întrebări cheie, cum ar fi:

Politicile și procedurile mele permit afacerii mele să transfere angajații fără probleme de la birou sau de la sediul comercial la munca de acasă?

Voi putea eu oare să mențin operațiunile indispensabile cu majoritatea angajaților mei care lucrează de acasă?

Angajații mei vor continua să primească salariile în mod integral? 

Cât timp pot menține operațiunile indispensabile cu angajații care lucrează de acasă? 

Toți angajații sunt echipați cu laptopuri? Dacă da, am eu o listă de pași pe care angajații trebuie să-i parcurgă pentru a lucra de acasă, inclusiv elemente fundamentale precum conectarea la un VPN de la distanță? 

Am autoritatea de a oferi tuturor angajaților licențe de lucru la distanță și infrastructura mea va sprijini creșterea încărcăturii?

Implicarea angajaților și furnizarea de tehnologii adecvate ar trebui să ducă la același nivel de productivitate în cazul lucrului de la distanță și să îmbunătățească eficacitatea generală a echipei. Cu toate acestea, probabil că acest lucru nu se va întâmpla imediat. Angajații ar putea avea nevoie de ceva timp pentru a se adapta la noile condiții de muncă. 

Cum să motivezi angajații de la distanță având ca reper tipul de personalitate?

 


MAI MULT

Sfaturi pentru tine!

Ia în considerare următoarele întrebări: 

Unde se află angajații tăi și dacă sunt în siguranță? De ce au aceștia nevoie?

Cum afectează locația resurselor sarcinile de lucru și productivitatea, cum și ce muncă poate fi îndeplinită? 

Cum să rămâi în legătură cu angajații tăi, păstrându-i motivați și colaborând unul cu celălalt? 

Măsoară rezultatele, nu efortul. Lucrul la distanță și diverse responsabilități sociale la domiciliu poate necesita flexibilitate în ceea ce privește momentul și modul în care oamenii lucrează. Discută acest lucru cu angajații tăi pentru a identifica munca care trebuie finalizată în timp scurt și munca care nu este prioritară, pentru a profita la maxim de timpul tuturor angajaților.

Cu structurile și resursele potrivite, timpul dedicat fără întreruperi și distragerea atenției poate avea o creștere semnificativă a productivității individuale. 


Comunică în mod regulat cu angajații și asigură-te că aceștia sunt la curent cu toate tehnologiile și instrumentele disponibile. De asemenea, este important să știe cum să le folosească. Comunicând cu angajații, vei putea identifica orice puncte slabe din sistemele actuale și domeniile de îmbunătățire. Este important pentru afacerea ta ca angajații să aibă instrumente bune și suficiente pentru a-și putea îndeplini sarcinile în mod eficient. 

MAI MULT

Ia în considerare orice prevederi legale pe care ar putea fi necesar să le respecți pentru a putea solicita angajaților să lucreze de acasă. În acest sens, reține că angajații care prestează munca în alt loc decât cel organizat de angajator se bucură de toate drepturile și garanțiile prevăzute de lege, de contractul colectiv și contractul individual de muncă. În contractul individual de muncă la distanță sau în acordul suplimentar la contractul existent urmează a fi prevăzute printre altele:

programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea angajatului şi privind modalitatea de realizare a controlului;

modalitatea de evidenţă a orelor de muncă prestate de angajatul cu munca la distanţă;

condiţiile privind suportarea cheltuielilor aferente activităţii în regim de muncă la distanţă, precum și alte condiţii convenite de ambele părţi.

Dacă lucrul la distanță se dovedește a fi la fel de productiv sau mai productiv decât lucrul de la birou, poți lua în considerare această opțiune drept una permanentă. Schimbarea permanentă în cazul unor poziții către munca de acasă, fie cu normă întreagă, fie cu jumătate de normă, vă poate economisi mijloacele financiare. 

O tranziție ușoară la „noua normalitate”

Pentru a trece cu ușurință către un mediu de lucru al „noii normalități”, elaborează un plan evidențiind politicile și instrucțiunile pe care urmează sa le respecte angajații. Iată câțiva pași pe care îi puteți face pentru a vă pregăti pentru tranziție:

Enumeră abilitățile esențiale ale forței de muncă actuale și a celei înainte de Covid-19 și identificați disponibilitatea resurselor curente.

Creează un curriculum virtual de instruire pentru a spori creșterea angajaților și a planurilor de dezvoltare. 

Ia în considerare cine rămâne să lucreze la distanță, cine se întoarce la birou și în ce ordine.

Rescrie strategia de recrutare și decide cine poate și ar trebui să fie angajat la distanță pentru a beneficia de cea mai bună dexteritate și reziliență.

Găsește combinația optimă de angajați pentru a permite forței de muncă să crească sau să scadă în scopul îndeplinirii cerințelor de schimbare.

Evaluează necesitatea unor programe de mentorat la distanță și de transfer de cunoștințe pentru a sprijini recalificarea rapidă a forței de muncă și pentru a dezvolta în continuare abilități noi sau competențe conexe.