Cerințe legale pentru digitalizarea afacerii

Când accezi în lumea digitală, există cerințe legale suplimentare care ar putea fi aplicabile afacerii tale.

Comerț electronic

Înainte de a lansa platforma ta de comerț electronic, ar trebui să verifici necesitatea obținerii unor licențe sau permise speciale pentru a vinde produsele sau presta serviciile în domeniul online. Acest lucru se aplică în special produselor perisabile sau care trebuie păstrate la temperaturi scăzute. Această cerință se poate datora faptului că autoritățile doresc să țină evidența lanțului de aprovizionare până când produsele ajung la consumatorul final, asigurându-se că controalele nu mai relaxate pentru vânzările prin intermediul platformelor online. Chiar dacă afacerea este în întregime online, autoritățile ar putea dori să inspecteze depozitele în care sunt stocate produsele și să aibă o adresă la care să trimită orice notificări.

Alte produse, cum ar fi băuturile alcoolice pot necesita, de asemenea, permise suplimentare dacă sunt lansate online, deoarece autoritățile doresc să fie sigure că aceste produse nu sunt disponibile pentru consumatorii minori și că există controale adecvate.

Atunci când se vinde online, poate fi necesar să afli și regulile locale privind încheierea acordurilor electronice, protecția datelor și protecția consumatorilor.

Documente electronice și semnături electronice

Dacă afacerea ta este în întregime online, va trebui să te asiguri că ai un sistem funcțional pentru semnarea digitală a documentelor și recunoașterea legală a acestora.

Există mai multe definiții și opțiuni pentru ceea ce poate constitui o semnătură electronică:

făcând click pe butonul "Accept" de pe o pagină web

lipirea unei semnături sub formă de imagine într-un contact electronic

utilizarea unei platforme web de semnătură electronică pentru a o genera

o semnătură digitală utilizând tehnologia de criptare cu cheie publică și susținută de un certificat digital de la un furnizor (sau de la o terță parte de încredere) care verifică identitatea semnatarului (de exemplu, platforme de semnături precum MSign).

MAI MULT
 

Considerații cheie cu privire la semnăturile electronice 

Întreprinderile ar trebui să se asigure că au fost îndeplinite anumite cerințe pentru a garanta valabilitatea semnăturilor  electronice folosite, inclusiv:

Intenția: cealaltă parte trebuie să fi intenționat să semneze și să fie legată juridic de document.

Dovezi: compania trebuie să păstreze dovezi că cealaltă parte a încheiat acordul, împreună cu conținutul acordului. Toate apelurile telefonice, e-mail-urile și scrisorile ar putea fi utilizate în procedurile legale dacă valabilitatea semnăturii ar fi vreodată pusă în discuție.

Înțelegere: asigurarea faptului că cealaltă parte nu intră în tranzacție fără a înțelege ceea ce face. Orice întreprindere ar trebui să aibă măsuri de protecție pentru clienții mai vulnerabili.

Securitate: luați în considerație măsurile pentru a oferi confort în ceea ce privește securitatea și fiabilitatea; de exemplu, măsuri suplimentare anti-fraudă.

Claritate: clarificați celorlalte părți tipul documentului și care va fi efectul acestuia.

Discută cu cealaltă parte cum pot fi semnate documentele relevante, cum pot fi schimbate documentele și ce tip de semnături sunt permise.

MAI MULT

Înțelegerea legislației cu privire la documentele electronice și semnăturile electronice

Pot exista situații în care un document nu poate fi semnat doar electronic. La semnarea digitală a documentelor, ia în considerare orice cerințe locale și legale care pot apărea. Spre exemplu, semnătura electronică des întâlnită în mediul internațional DocuSign – nu va fi recunoscută în Republica Moldova în calitate de semnătură electronică avansată calificată. Unica semnătura electronică avansată calificată recunoscută de legislația Republicii Moldova este cea oferită de portalul guvernamental MSign.


Sfaturi pentru tine !

Cerințele autorității de reglementare: un organism juridic care necesită documente semnate fizic.

Aplicarea transfrontalieră: acceptarea semnăturilor electronice variază în funcție de țări și este posibil ca în unele țări documentul semnat doar electronic să nu fie obligatoriu pentru părți din punct de vedere juridic .

Restricții semnatare: o parte contractantă ar putea avea restricții în constituția sa cu privire la semnarea electronică a documentelor.



Reține că, în unele cazuri, anumite tipuri de semnături electronice pot să nu aibă același efect juridic ca o semnătură scrisă de mână.

Informează-te în formularul de aici mai mult despre ceea ce poate afecta valabilitatea semnăturilor digitale din punct de vedere juridic.

Recunoașterea transfrontalieră a semnăturilor electronice

Semnăturile electronice au implementări tehnologice diferite și sunt acceptate diferit de către jurisdicțiile străine. Acest lucru poate cauza probleme atunci când acestea trebuie să fie valabile peste hotare. Incompatibilitățile sau cerințele tehnologice și diferențele dintre legislațiile locale înseamnă că nu puteți presupune că o semnătură digitală valabilă într-o jurisdicție este valabilă și în Moldova.

Protecția datelor

Dacă colectezi și stochezi informațiile cu caracter personal ale clienților tăi, trebuie să respecți legile privind confidențialitatea și datele cu caracter personal. Aceste legi prevăd modul în care o afacere trebuie să gestioneze datele cu caracter personal, mai ales în ceea ce privește scopurile de marketing direct.

Pentru a colecta date cu caracter personal, va trebui să elaborezi o declarație de confidențialitate care să descrie:

numărul de înregistrare în calitate de operator de date cu caracter personal;

categoriile informațiilor colectate de la consumator, scopul colectării acestora şi modul de prelucrare a datelor cu caracter personal; 

drepturile de care dispune consumatorul în calitate de subiect al datelor cu caracter personal, în special dreptul de intervenție şi de opoziție, modul de realizare a acestor drepturi;

cazurile în care datele cu caracter personal pot fi divulgate terților; 

punctul de contact pentru solicitările consumatorului cu privire la datele cu caracter personal care îi vizează;

mecanismele și modul de monitorizare a activităților on-line ale consumatorului (cookie-uri) în scopuri de marketing, procedura de obținere a consimțământului pentru astfel de practici;

dreptul de a refuza colectarea datelor cu caracter personal de către furnizorul de servicii;

modalitatea de retragere a consimțământului pentru prelucrarea datelor cu caracter personal;

măsurile organizatorice și tehnice întreprinse pentru protecția datelor cu caracter personal ale consumatorilor.

Deși regulile de protecție a datelor variază în funcție de jurisdicție, în general ele prescriu că informațiile personale ar trebui utilizate numai în scopurile specificate în mod explicit, într-un mod adecvat, relevant și limitat la doar ceea ce este necesar. Datele cu caracter personal trebuie manipulate, adică prelucrate, în siguranță. Acestea trebuie protejate împotriva prelucrării, transferului și accesului ilegal sau neautorizat.

Pentru a prelucra datele personale de la clienți, va trebui să le oferi anumite drepturi de bază prevăzute de lege. Clienții au dreptul de a fi informați despre modul în care sunt utilizate datele lor și de a accesa, de a șterge și, în cazul în care datele lor sunt inexacte sau incomplete, de a  le rectifica . 

De regulă, legea stabilește sancțiuni atunci când o întreprindere încalcă aceste obligațiuni. Aceste sancțiuni pot varia între o amendă sau suspendarea unui anumit tip de activitate a întreprinderii.

Drepturile consumatorului

Pentru a proteja numărul tot mai mare de consumatori activi online, Guvernul a elaborat legi și politici menite să asigure siguranța tranzacțiilor consumatorilor în comerțul electronic. Fără aceste protecții legale, consumatorii ar fi foarte vulnerabili la escrocherii, fraude și alte activități ilicite care își pun în pericol finanțele personale și confidențialitatea datelor.

În general, atunci când vinzi produse sau servicii online, va trebui să furnizezi informații de bază despre produs sau serviciu și despre întreprinderea ta. Ar trebui să acorzi o atenție sporită aranjamentelor de livrare, costurilor și cât în timp vor ajunge mărfurile sau, în cazul serviciilor, durata minimă a contractului și perioada de facturare.

MAI MULT

Revocarea comenzii este un drept ce îl au doar clienții persoane fizice cu statut de consumator și se efectuează printr-o notificare către întreprindere. Clientul nu este obligat să motiveze decizia lui de refuzare a comenzii, iar întreprinderea va fi obligată să restituie toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea clientului, inclusiv, acolo unde este cazul, pe cele ce acoperă costurile livrării bunurilor de către client. Clientul, la rândul său, este obligat să restituie produsul, iar în cazul contractelor de prestări servicii să compenseze valoarea serviciului deja prestat. Întreprinderea are dreptul să reducă suma restituită clientului dacă valoarea produsului s-a diminuat în legătură cu manipularea necorespunzătoare a acestuia. 

MAI MULT

Articolul precedent Articolul următor