Analiza performanței financiare și înțelegerea indicatorilor de bază
Pentru a determina performanța financiară, ar trebui să știi cum să citești situațiile financiare și să extragi informații cheie pentru a preciza nivelul vânzărilor, rentabilității, lichidității, solvabilității și eficienței.
Cele trei rapoarte financiare de bază descrise sunt esențiale pentru analiza raportului financiar. Indicatorii financiari compară elementele din aceste trei situații financiare pentru a dezvălui cât de bine îți gestionezi afacerea și cât de puternică este poziția ta financiară.
Evaluarea nu trebuie limitată la un singur an. De obicei, cel mai bine este să oferi o imagine de ansamblu, care să acopere trei sau mai multe perioade consecutive pentru a identifica tendințele. Evaluarea ar trebui să fie corespunzătoare industriei tale, asigurând compararea poziției tale în raport cu cea a concurenților.
Analiza indicatorului poate fi utilă pentru a prezice performanța viitoare a unei afaceri. La fel, problemele critice pot fi identificate în domenii în care indicatorii sunt considerați insuficienți.
De regulă, indicatorii de analiză financiară pot varia în funcție de industria afacerii sau de ciclurile economice și de principiile contabile aplicate.
Utilizează aceste modele pentru a calcula indicatorii cheie din rapoartele financiare.
Indicatorii rentabilității
Analiza rentabilității te ajută să înțelegi capacitatea întreprinderii tale de a genera profit din capitalul investit. Indicatorii rentabilității caracterizează cantitativ performanța veniturilor din vânzări, capitalului social, pasivelor și activelor afacerii.
Indicatorii de rentabilitate au sens doar dacă afacerea obține profit: cu cât este mai mare, cu atât indică o performanță mai bună. Dacă rezultatul financiar este negativ - indică pierdere - atunci indicatorul profitabilității este, de asemenea, negativ. Acest grup de indicatori financiari este util doar dacă este comparat cu numărul echivalent al perioadelor precedente. Indicatorii de rentabilitate nu sunt direct proporționali cu insolvabilitatea - chiar și atunci când apare profit, poate apărea insolvabilitatea și invers.
Denumire |
Interpretarea |
Formula de calcul |
Rentabilitatea vânzărilor (Rvv ) |
Rentabilitatea
vânzărilor arată care este venitul întreprinderii câștigat de la fiecare MDL
obținut din producția vândută. |
Rentabilitatea
vânzărilor (Rvv) = Profit net (Pb)
÷ Venit din vânzări (Vv) |
Rentabilitatea
profitului brut (RPb) |
Rentabilitatea
profitului brut arată care este profitul brut al întreprinderii câștigat de
la fiecare MDL obținut din producția vândută. Acest indicator nu ia în
considerare celelalte cheltuieli de funcționare. |
Rentabilitatea profitului brut (RPb) = Profit
brut (Pb) ÷Venit din vânzări (Vv) |
Rentabilitatea profitului operațional
(RPO) |
Rentabilitatea profitului
operațional arată cât de eficientă este afacerea în ceea ce privește
conversia veniturilor în profit. |
Marja profitului operațional = Profit operațional ÷
venituri din vânzări |
Rentabilitatea cheltuielilor (Rch) |
Rentabilitatea
cheltuielilor arată ce venit obține întreprinderea de la fiecare MDL cheltuit
pentru producerea și vânzarea bunurilor sau serviciilor.
Rentabilitatea
cheltuielilor indică eficiența cheltuielilor, adică cât venit obții la fiecare MDL cheltuit pentru a
produce o unitate de produs. Acest indicator se calculează în general pe
întreprindere sau în parte pe categorii de produse. |
Rentabilitatea
cheltuielilor (Rch) = Profit operațional (PO) ÷ Costul de producere (CP) |
Rentabilitatea activelor (ROA) |
Rentabilitatea activelor sau
coeficientul ROA (return on assets) indică profitabilitatea afacerii din
toate resursele.
Acest indicator mai este numit marjă
de profit. Valoarea coeficientului depinde foarte mult de industria în
care întreprinderea își desfășoară activitatea.
Afacerile care au nevoie de active
fixe costisitoare de regulă înregistrează un coeficient de rentabilitate a
activelor nu prea mare, dacă însă acest coeficient este mic, poate te
gândești că ar fi mai bine încheierea unui activ decât menținerea unuia care
nu își îndreptățește existența economică. |
Rentabilitatea
activelor (ROA) = Profit net ÷ Active |
Rentabilitatea capitalului propriu (ROE) sau Rentabilitatea investiției (ROI) |
Rentabilitatea capitalului propriu
sau ROE (return on equity) – este suma venitului în valoare relativă (%)
returnată de la investițiile proprii. Acest indicator ne arată mărimea
venitului pe care întreprinderea îl obține de la 1 MDL capital propriu
investit în afacere.
ROE este mai mult un indicator
despre veniturile pe care întreprinderea le câștigă pentru acționarii săi. |
Rentabilitatea
capitalului propriu (ROE) = Profit net ÷ Capital propriu |
Pragul de rentabilitate
Formula pragului de rentabilitate te poate ajuta să determini câte unități trebuie să vinzi pentru a-ți acoperi costurile de producție – cu alte cuvinte, să atingă pragul de rentabilitate. Tot ce va depăși obiectivul calculat, va reprezenta profitul.
Exemplu ilustrativ: Cum se calculează pragul de rentabilitate
Costuri lunare fixe: | Chirie | 3,000 MDL |
Asigurare | 200 MDL | |
Electricitate | 300 MDL | |
Plata creditelor | 700 MDL | |
Total | 4,200 MDL |
Costuri Variabile (per unitate): | Materii prime | 7 MDL |
Livrare | 2 MDL | |
Salarii | 8 MDL | |
Total | 17 MDL |
Producătorul intenționează să vândă produsul cu 25 MDL fiecare. Formula pragului de rentabilitate ajută la determinarea numărului de articole care ar trebui vândute pentru ca afacerea să atingă pragul de rentabilitate, adică să acopere toate cheltuielile.
Pragul de rentabilitate = Costuri fixe ÷ (Prețul de vânzare – Costuri variabile)
Pragul de rentabilitate = 4,200 ÷ (25 - 17)
Pragul de rentabilitate = 525 unități
Fiecare articol vândut peste cifra de 525 va oferi profit pentru afacere. Dacă magazinul vinde sub 525 de unități într-o lună, afacerea nu va fi profitabilă - nu va furniza venituri suficiente pentru a-și acoperi cheltuielile și va funcționa cu o pierdere.
Marja de profit
Marja de profit indică procentul câștigat la fiecare vânzare și arată care este profitul brut al întreprinderii câștigat de la fiecare MDL obținut din producția vândută.
Marja de profit = ((Venituri din vânzări – Costul
mărfurilor vândute) ÷ Veniturile din
vânzări) x 100 |
Adaos comercial
Adaosul comercial te ajută să stabilești prețul produselor sau serviciilor tale, deoarece reprezintă procentul adăugat în plus față de costul bunurilor vândute.
Adaos comercial = ((venituri din vânzări – costul mărfurilor vândute) ÷ costul mărfurilor vândute) x 100 |
Indicatorii de lichidități
Analiza lichidității te ajută să înțelegi capacitatea întreprinderii tale de a-si onora obligațiunile. Datoriile curente sunt analizate în raport cu activele lichide pentru a evalua acoperirea datoriilor pe termen scurt. Lichiditatea este suficientă atunci când activele sunt egale sau mai mari decât datoriile corespunzătoare. Aceasta înseamnă că indicatorii de lichiditate ar trebui să fie mai mari sau egali cu 1. În astfel de cazuri, se presupune că afacerea nu are probleme de lichiditate.
Denumire |
Interpretarea |
Formula de calcul |
Lichiditatea
curentă |
Indică în ce
măsură întreprinderea își poate acoperi datoriile pe termen scurt cu activele
curente. |
Lichiditatea
curentă = Active curente ÷ Datorii pe termen scurt > 1 |
Lichiditatea
imediată |
Indică în ce măsură
întreprinderea își poate acoperi datoriile pe termen scurt cu mijloacele
bănești și creanțele curente. Dacă acest indicator
este mai mic de 1 înseamnă că o întreprindere nu-și poate plăti datoriile
curente și trebuie privită cu prudență. Dacă indicatorul este mult mai mic decât Lichiditatea
curentă, înseamnă că activele curente sunt foarte dependente de inventar. |
Lichiditatea
imediată = (Active curente - Stocuri) ÷ Datorii pe termen scurt >1 |
Indicatorii stabilității financiare
Analiza solvabilității arată cât de probabil afacerea va continua să își îndeplinească obligațiile.
Denumire |
Interpretarea |
Formula de calcul |
Raportul pârghiei financiare |
Pârghia financiară
reprezintă măsura în care o afacere folosește bani împrumutați. De asemenea,
evaluează solvabilitatea întreprinderii și structura capitalului. Un nivel
ridicat al datoriei la capitalul propriu înseamnă, în general, că o afacere a
fost agresivă în finanțarea dezvoltării sale cu datorii. Acest lucru poate
duce la câștiguri volatile ca urmare a cheltuielilor suplimentare cu
dobânzile. |
Raportul pârghiei
financiare = total pasive ÷ total capitaluri proprii
|
Fond de rulment (Capital circulant) |
Capitalul circulant sau fondul de
rulment reprezintă banii sub formă de stocuri, creanțe, avansuri și bani pe
conturi care pot fi utilizați pentru desfășurarea afacerii. Valoarea negativă indică că întreprinderea are o situație financiară instabilă. |
Fond de rulment (Capital
circulant) = Capital propriu - Active imobilizate (pe termen lung) |
Coeficientul îndatorării |
Coeficientul de îndatorare
reprezintă raportul datoriilor la total valoarea patrimoniului activului întreprinderii,
adică cât din patrimoniu a fost procurat din resurse împrumutate.
Norma 0 ≤ КЗ ≤ 0,5. Dacă КЗ e aproape de 0, denotă că întreprinderea are datorii
considerabile față de capitalul propriu, ceea ce înseamnă că întreprinderea este stabilă financiar. |
Coeficientul îndatorării = Datorii
totale ÷ Active totale |
Rata de acoperire a dobânzii |
Rata de acoperire a dobânzii
determină cât de ușor întreprinderea
poate plăti dobânzile pentru sursele împrumutate. Rata de acoperire a
dobânzii este calculată prin împărțirea câștigurilor unei afaceri, înainte de
dobânzi și impozite (EBIT), dintr-o perioadă dată la cheltuielile cu
dobânzile companiei din aceeași perioadă. |
Raportul acoperirii dobânzii =
EBIT ÷ Cheltuieli cu dobânzile
|
Coeficientul autonomiei financiare |
Coeficientul autonomiei financiare
reprezintă capacitatea întreprinderii de a-și acoperi activele din resursele
proprii, numit capital propriu. În ce măsură întreprinderea a fost capabilă să își procure averea din resursele
proprii. Autonomia optimă este considerată între valorile 0,6-0,7. |
Coeficientul autonomiei financiare
= Capitalul propriu ÷ Active |
Indicatorii eficienței activității operaționale
Analiza eficienței te ajută să înțelegi cât de bine afacerea își folosește resursele sau capitalul. Capitalul circulant este întotdeauna de interes pentru finanțatori sau instituțiile de creditare: Oare poate afacerea să își îndeplinească obligațiile pe termen scurt, cum ar fi plata facturilor furnizorilor?
Denumire |
Interpretarea |
Formula de calcul |
Gradul de
încasare a creanțelor |
Gradul de încasare a creanțelor arată cât de eficient
ești la colectarea datoriilor (creanțelor); adică calculează de câte ori sunt
încasate creanțele în cursul unei perioade. Un raport ridicat
înseamnă că ești priceput la colectarea datoriilor de la clienții tăi și un
raport scăzut înseamnă că mulți dintre clienții tăi încă îți sunt datori
pentru bunurile sau serviciile livrate. |
Gradul de încasare a creanțelor = Venituri din vânzări
÷ Creanțe
|
Rotația
creanțelor (zile) |
În câte zile întreprinderea își
recuperează creanțele (bani încasați de la clienți)
Acest lucru ajută o întreprindere
să înțeleagă dacă debitorii săi beneficiază de un credit excesiv. Un raport
mai mare ar trebui investigat pentru problemele legate de colectarea
datoriilor sau situația financiară a clienților. |
((Creanțe 1+
Creanțe 2)÷2 *365) ÷ marjă de profit
|
Ponderea
creanțelor în active |
Care este cota parte a creanțelor
în total active (în ce măsură întreprinderea își creditează clienții săi) |
Ponderea
creanțelor în active=Creanțe pe termen scurt ÷ Total Active |
Gradul de acoperire a
cheltuielilor operaționale din cifra de afaceri
|
Raportul arată cât de
eficient ești în decontarea datoriilor. Un nivel înalt al indicatorului
înseamnă că achiți datoriile la timp. Pe de altă parte, un raport scăzut
înseamnă că ar trebui să fii atent la fluxul de numerar. |
Gradul de acoperire a
cheltuielilor operaționale din cifra de afaceri = costul bunurilor vândute ÷ conturi de
plătit |
Rotația stocurilor
(zile) |
Indicatorul calculează
numărul de zile în care stocul de
marfă se înnoiește. Este indicat ca
rotația stocurilor să fie mic, deoarece asta înseamnă că vinzi mai multe
produse. Dacă stocul de marfă
se epuizează într-un număr mai redus de zile denotă eficiența rotației
stocului, producerii, vânzărilor, precum și utilizarea eficientă a materiei
prime. |
Rotația stocurilor =
costul bunurilor vândute ÷ (0,5 x (stocul inițial + stocul final))÷365 |
Durata medie a rotației stocurilor (zile) |
Acestea reprezintă timpul necesar
pentru a genera numerar din stocuri, pentru a primi numerar din creanțe
comerciale sau pentru a plăti datorii comerciale, care sunt utile pentru
analiza lichidității. |
Durata medie a
rotației stocurilor (zile)=365 ÷ Rotația stocurilor |
Ponderea creanțelor în raport cu datoriile pe termen scurt |
Indică în ce măsură creanțele întreprinderii vor putea acoperi
datoriile cu același termen scadent |
Se raportează
indicatorii conform maturității (de ex. până la 30 zile, de la
30-60 zile etc.) |