Extinderea afacerii online?
Verifică dacă transformarea digitală va satisface nevoile unice ale întreprinderii tale, examinând gradul de maturitate digitală a acesteia. Verificarea poate fi efectuată urmând pașii următori:
Sunt gata să-mi trec afacerea on-line?
Înainte de a lua decizia de extindere a afacerii în mediu on-line, evaluează situația ei curentă pentru a-i estima maturitatea și a înțelege dacă întreprinderea ta, inclusiv procesele și oamenii acesteia, sunt suficient de pregătiți pentru digitalizare.
Întrebările din formularul de aici te vor ajuta să evaluezi dacă ești gata să treci on-line.
Evaluarea poate fi efectuată prin următorii pași:
Identifică strategia și obiectivele de afaceri
— Care este strategia ta de afaceri și cum se potrivește viziunii tale digitale?
— Cât de inovative sunt planul și strategia ta digitală?
— Ai resursele interne sau externe necesare pentru implementarea transformării digitale a întreprinderii?
— Sunt cultura și practica ta de afaceri deschise digitalizării?
Identifică obiectivele și domeniile pentru digitalizarea întreprinderii
Odată ce ai dezvoltat strategia și direcția de afaceri, trebuie de identificat domeniile și procesele care ar trebui digitalizate.
Primul lucru este să te întrebi în ce măsură întreprinderea ta utilizează deja tehnologiile - de la soluții simple la software-uri sofisticate - pentru a îmbunătăți următoarele domenii de activitate:
— reducerea costurilor pentru bunurile în vânzare – spre exemplu, prin comercializarea electronică;
— reducerea timpului necesar pentru procesarea unui ordin, de la comandă până la livrarea produsului (order lead time);
— îmbunătățirea eficienței și reducerea costurilor pentru funcțiile de suport și cele administrative;
— reducerea inventarului la îndemână;
— creșterea veniturilor prin oferirea de servicii suplimentare;
— îmbunătățirea experienței clienților;
— îmbunătățirea experienței angajaților.
Poți dezvolta și acorda prioritate abordării tale de digitalizare, în baza nivelului tehnologic existent. Acesta trebuie să susțină domeniile și obiectivele cheie pentru întreprindere. O abordare comună este de a începe prin identificarea victoriilor rapide: acele domenii care vor produce un impact semnificativ asupra întreprinderii și care sunt relativ ușor de implementat. După acestea, poate fi implementată lista proprie de priorități în funcție de resursele disponibile. Încearcă să te focusezi pe schimbările minore în primul rând. Angajații trebuie implicați în transformare înainte de a continua cu inițiative mai complexe.
Estimează resursele deținute
Fiecare modificare semnificativă și transformare a întreprinderii și a modelului operațional al acesteia presupune implicarea echipei și a resurselor disponibile.
Înainte de a trece prin transformarea digitală a întregii afaceri, evaluează resursele interne disponibile.
În urma efectuării evaluării curente și aprecierii resurselor disponibile, ar trebui să ai o imagine mai clară despre schimbările necesare pentru transformarea digitală a întreprinderii tale.
Digitalizarea soldată cu succes presupune nu doar existența unor instrumente și informații potrivite, dar și a unui model organizațional pentru o executare corectă a operațiunilor comerciale. De asemenea, digitalizarea presupune acordarea atenției mai multor aspecte decât doar deservirii clienților. Spre exemplu, trebuie acordată o atenție deosebită pentru protecția datelor personale ale consumatorilor, pentru a le oferi încredere că datele lor personale sunt securizate și nu pot fi accesate de către terți fără autorizație.
În ceea ce ține de domeniul corporatist, statul încurajează digitalizarea afacerilor, permițând ținerea adunării generale a asociaților în cadrul SRL-urilor prin intermediul mijloacelor electronice de comunicație, cum ar fi: Zoom, Google Meet, Microsoft Teams, Skype și alte platforme pentru care pot opta entitățile.
La fel, a fost permisă convocarea adunării generale a asociaților SRL-urilor și a adunării generale a acționarilor în cadrul SA-urilor, prin intermediul documentului electronic, semnat cu semnătură electronică calificată și transmis prin intermediul mijloacelor electronice, cum ar fi adresa poștală electronică sau alte platforme care asigură securitatea comunicației electronice. Respectiv, deciziile asociaților unui SRL și a acționarilor SA vor putea fi luate și online, nu doar cu prezență fizică ca până acum.
Întreprinderile care au trecut în domeniul on-line cu succes, implementează transformări la nivelul întregii afaceri. Aceasta înseamnă un set nou de capacități focusate pe furnizarea unei experiențe remarcabile pentru clienți, atât în lumea digitală, cât și în cea fizică. În formularul de aici sunt câțiva pași cheie pentru construirea unui model de afaceri de succes.
Ce este necesar pentru a îți dezvolta abilitățile digitale
Pentru a face față provocărilor digitale (cicluri de afaceri mai rapide, riscuri noi și necesitatea integrării la nivel de afacere), e necesar să implementezi o conducere la nivel de întreaga afacere. Spre exemplu, poți dobândi noi competențe digitale prin recrutarea activă a angajaților calificați în domenii precum tehnologia mobilă, analiza și rețelele de socializare. Angajații noi îi pot ajuta pe cei existenți să își dezvolte competențe în tehnologia digitală prin instruire și mentorat realizat în interiorul companiei.
Digitalizarea, presupune crearea unei strategii de afaceri care începe din exterior și merge spre interior. O adevărată transformare digitală începe cu clientul și funcționează spre interior, conectând abilitățile pentru a se asigura că fiecare parte a organizației este construită în jurul oferirii unor experiențe excelente pentru clienți. Este vorba despre mult mai mult decât punerea clientului în prim-plan. Având la îndemână tehnologia digitală și o resursă bogată de informație, consumatorii moderni pot compara, distribui și face cumpărături 24/7, iar afacerea ta trebuie să se adapteze la aceste schimbări.
Determină procesele și calea pentru reproiectare digitală
Ia în considerare următoarele în calea spre o digitalizare de succes:
— selectarea soluțiilor și tehnologiilor IT potrivite, stabile și fiabile
— învestirea în digitalizare și tehnologii
— alinierea strategiilor digitale cu cele comerciale
— focusarea asupra inovațiilor și creșterii, încurajând această cultură;
— asigurarea că soluția IT, cum ar fi website-ul, este conformă cu legislația în vigoare, în particular cu Legea comerțului electronic și Legea privind protecția datelor cu caracter personal.
Urmează acești pași pentru fiecare proces de bază și auxiliar al afacerii tale. De asemenea, reține că există anumite sectoare ale industriei unde neîncadrarea în mediul online poate să te scoată din afaceri, spre exemplu:
Vânzări – concurenții oferă o gamă largă de produse și servicii online
Alimentația publică – restaurantele oferă livrări și comenzi prealabile online (takeaway)
Sectorul hotelier – afacerile trebuie să fie vizibile pe platforme online mari pentru a atrage clienți.
În scopul digitalizării întreprinderilor, a fost lansat programul de transformare digitală a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM). Acesta constă în recuperarea și creșterea capacității economice a acestora prin integrarea tehnologiilor digitale, crearea de noi modele de afaceri bazate pe creșterea conectivității și valorificarea potențialului inovativ. Programul oferă o abordare integrată de susținere a IMM-urilor prin introducerea instrumentelor digitale, în scopul dezvoltării productivității și competitivității întreprinderilor locale, și este structurat în următoarele componente:
1) componenta I – conștientizare, informare,
promovare și comunicare;
2) componenta II – suport financiar
nerambursabil;
3) componenta III – monitorizare, mentorat și
evaluare.
Suportul financiar are ca scop facilitarea tranziției beneficiarului programului la comerțul electronic, achiziționarea de echipamente și softuri în scopul inovării și introducerii noilor tehnologii în procesul de transformare digitală, precum și în scopul eliminării sau minimizării riscurilor impuse de piață.
Procedura
de solicitare a grantului prevede următoarele condiții:
1)
suma grantului este de maximum 70% din valoarea proiectului investițional și nu
va depăși 500 mii de lei;
2)
contribuția beneficiarului va constitui minimum 30% din valoarea proiectului
investițional.
Pentru
a participa la programul respectiv, fiecare solicitant va depune un formular,
care va conține în mod obligatoriu un set de acte indicate în manualul
operațional de implementare a programului și în ghidul aplicantului la Program.
Dosarul
pentru participarea la program, poate fi depus în mod electronic aici.
Stabilește o prezență online
În zilele noastre prezența online este esențială pentru majoritatea afacerilor. A nu avea o prezență online pur și simplu nu mai este o opțiune dacă dorești ca afacerea ta să aibă un viitor prosper.
Pentru desfășurarea comerțului online, este necesară notificarea începerii acestei activități la Primărie. Taxa pentru desfășurarea activității este stabilită anual de către Consiliul Municipal Chișinău. Spre exemplu, în Chișinău, pentru anul 2024, taxa pentru desfășurarea activității de comerț online este de 8500 lei.
Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii se achită de către subiecții impunerii, cu excepția întreprinzătorilor individuali, gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) și persoanelor fizice care practică activitate independentă, trimestrial, până la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar. Taxa se achită la bugetul local în raza căruia se află obiectul impunerii.
Utilizarea platformelor terțe
Atunci când migrezi afacerea ta în mediul online, ia în considerare oferirea produselor sau serviciilor tale prin intermediul unor companii de top de livrare sau intermediere precum iFood, Glovo, Yandex Taxi, iTaxi, Booking, Airbnb, Straus etc. Explorează alte platforme terțe specifice industriei tale, cum ar fi Airbnb și Booking.com în industria hotelieră sau Uber, Bolt și BlaBlaCar în sectorul transporturilor.
Acest lucru este în particular util dacă operezi în sectorul serviciilor retail, cum ar fi livrarea de mâncare, servicii de taxi, închirierea de locuințe.
Alegerea societăților de livrare și aplicațiile mobile ale acestora înseamnă oferirea consumatorului unui acces simplu și confortabil la produsele tale, inclusiv formele de achitare ale acestora prin intermediul platformelor deja bine acomodate în piață. De obicei, aceste site-uri sunt revânzători terți de încredere, a căror acoperire este incomparabilă cu ceea ce întreprinderile mici pot realiza de sine stătător.
Statul a conferit și un statut juridic acestor intermediari, fiind catalogați ca intermediari în raporturile aferente furnizării de servicii ale societății informaționale. Astfel, la 5 aprilie 2023 în acest sens a fost completată Legea nr. 284/2004 privind comerțul electronic cu noțiunea de intermediar în raporturile aferente furnizării de servicii ale societății informaționale, fiind specificat că intermediar în raporturile aferente furnizării de servicii ale societății informaționale este persoană fizică sau juridică care oferă subiecților raporturilor aferente furnizării de servicii ale societății informaționale servicii legate de organizarea și administrarea sistemelor informaționale și rețelelor de comunicații electronice în cadrul raporturilor aferente furnizării de servicii ale societății informaționale, inclusiv servicii de obținere, transmitere și stocare a informației în formă electronică. Intermediarul este obligat să asigure integritatea şi confidențialitatea comunicărilor transmise prin rețelele publice de comunicații electronice operate de intermediar şi a informațiilor privind serviciile de comunicații electronice furnizate publicului de către intermediar.
În acest sens, intermediarul nu are dreptul: a) să divulge informaţia ce se conţine în documentele sau comunicările electronice; b) să transmită unor terţe persoane documentele electronice, comunicările sau copiile acestora, inclusiv informaţia ce se conţine în ele, dacă contractul încheiat cu furnizorii de servicii și destinatarii serviciilor sau legea nu prevede altfel; c) să modifice conţinutul documentelor ori comunicărilor electronice sau modul lor de utilizare, dacă contractul încheiat cu furnizorii de servicii și destinatarii serviciilor sau legea nu prevede altfel.
Gestionarea rețelelor de socializare
Rețelele sociale (de socializare), adică tehnologiile interactive mediate de computer care facilitează crearea sau schimbul de informații, idei, interese de carieră și alte forme de exprimare prin intermediul comunităților și rețelelor virtuale. sunt un instrument omniprezent pentru a comunica, a dobândi și a menține clienții. Totuși, adevăratele revelații strategice provin din explorarea datelor nestructurate. Acestea sunt folositoare pentru a înțelege în profunzime nevoile clienților și apoi pentru a lua decizii structurate și orientate spre succes.
Ca exemplu poate fi aplicația Facebook ce are aproximativ 1,71 miliarde de utilizatori activi lunar. Informația oferită pe această platformă este diversă, bogată, și este disponibilă pentru a fi folosită cu scopul de a înțelege în profunzime necesitățile și așteptările consumatorului. Facebook, nu doar îți deschide oportunități pentru a atrage clienți mondiali, dar are și instrumente și ghiduri interesante, care sunt disponibile public în directorul de învățare Facebook (puteți filtra resursele pentru întreprinderi mici). Resursele variază de la publicitate, evaluarea performanței publicității și țintirea publicului la promovarea companiilor locale și nu numai.
Aplicația Facebook oferă o serie de resurse ce pot fi folosite în promovarea afacerii, acestea sunt integrate în Facebook Manager cum ar fi: boost post, lookalike target pixel, insights și altele.
Implicarea pe rețelele de socializare este importantă nu doar pentru comunicarea, dobândirea și menținerea clienților, dar și pentru a-i înțelege și a fi cu un pas înaintea necesităților acestora. Rețele sociale (de socializare) sunt cel mai important mediu virtual în lume la moment. Afacerile care nu utilizează în totalitate resursele și capacitățile rețelelor sociale (de socializare) nu pot concura pe piețele moderne.
La dezvoltarea strategiei de social media, ia în calcul:
Experiența clientului
🡺 Ce rețele de socializare folosesc cel mai des clienții mei?
🡺 Cât de ușor găsește clientul informația despre afacerea mea/ serviciile mele?
🡺 Au clienții mei o experiență reușită cu marca noastră prin intermediul rețelelor de socializare?
🡺 Cum poate această experiență fi îmbunătățită?
Serviciul clientelă
🡺 Este sistemul serviciului clientelă util și cum urmăresc acest lucru?
🡺 Transform în mod regulat experiențele negative în cele pozitive?
🡺 Adaptez serviciul/produsul oferit conform solicitărilor clienților mei?
Inteligență
🡺 Sunt conștient de ceea ce spun clienții noștri despre noi?
🡺 Cum acționez în conformitate cu această informație?
Implicare
🡺 Folosesc rețelele sociale (de socializare) pentru a schimba sau îmbunătăți conexiunea cu clienții?
🡺 Cum măsor efortul depus de întreprindere pe rețelele sociale (de socializare)?
Gestiunea incidentelor cu clienții
🡺 Pot reacționa rapid pentru a gestiona problemele cu vizibilitate sporită ce pot afecta imaginea?
Totodată, utilizând formularul de aici, ia în considerare cum să selectezi cele mai potrivite platforme de rețele sociale (de socializare).
Creșterea abilităților digitale ale echipei
Pe măsură ce îți adaptezi modelul de afaceri, va trebui să te asiguri că afacerea ta are capacitățile digitale potrivite și se bazează în mod continuu pe ele. Capacitățile digitale ale echipei tale vor fi deosebit de importante în situațiile în care afacerea se confruntă cu întreruperi sau atunci când vei utiliza sporit un regim de lucru flexibil. Pentru mai multe detalii, poți accesa următoarea adresă.
Competențele digitale vor fi vitale pentru întreprindere, nu doar în derularea viitoarelor modele operaționale, dar și în asigurarea evoluției acestora o dată cu tehnologia. În acest sens, ar fi eficient de asigurat instruirile continue ale angajaților, pe măsura apariției noilor tehnologii sau altor inovații în sistemul de lucrul. Aceasta ar economisi timpul angajaților și ar spori rezultatele acestora, punând în aplicare scopul real al digitalizării afacerii.
Necesitatea formării unei echipe cu o îmbinare potrivită de abilități poate fi o provocare pentru multe întreprinderi. Concurența și tehnologiile inovative, fie în ceea ce privește compensația sau recompensele, fie în ceea ce privește experiențele angajaților, este o provocare chiar și pentru jucătorii recunoscuți. Pentru mai multe detalii despre instruirea personalului, poți accesa următoarea adresă.
Află cum să colaborezi și să lucrezi cu angajații utilizând instrumente
Pe măsură ce afacerile se îndreaptă spre munca la distanță, oamenii trebuie să se adapteze să lucreze împreună în timp ce sunt separați. Migrarea către ședințe, seminare și conferințe online presupune o adaptare la modalități noi de face lucrurile. Explorează opțiunile disponibile, cum ar fi Microsoft Team, Zoom și WebEx pentru uz intern și Facebook pentru uz extern, pentru a optimiza experiența online pentru tine și clienții tăi. Identifică angajații care înțeleg necesitatea de a lucra în toate domeniile întreprinderii tale, care sunt familiarizați cu importanța accesului digital și care sunt capabili să lucreze bine în acest mediu. Folosește aplicații precum Trello sau Asana pentru a coordona proiectele/activitățile cu echipa, prin delegarea sarcinilor, setarea termenelor limită, precum și organizarea documentelor aferente. Un alt set de instrumente util este Google Suite, un instrument ce are înglobat: calendar (organizează-ți agenda întreprinderii, Gmail, Drive (păstrează și partajează fișierele cu echipa), Forms (creează chestionare online pentru clienții tăi sau pentru personalul întreprinderii), precum și altele.
Deși este tentant să continui căutarea a și mai multor tehnologii și instrumente digitale, este totuși posibil să ai o experiență de colaborare excelentă utilizând instrumentele existente în cadrul întreprinderii. Pentru a avea întâlniri virtuale de succes, accentul nu trebuie pus pe instrumentele în sine, ci pe modul de a gestiona cel mai bine aceste instrumente.
Accesați următoarele modele pentru mai multă informație cu privire la colaborarea digitală:
🡪 Cum să organizezi ședințe virtuale și
🡪 Nouă sfaturi pentru securitatea conferințelor video
Instrumente și software-uri utile
Profită la maxim de instrumentele digitale și soluțiile disponibile pentru a-ți susține procesele de afaceri, documentele și operațiunile cotidiene atunci când digitalizezi afacerea.
Cum pot gestiona documentele și procesele de afaceri?
Cum pot gestiona documentele și procesele de afaceri?
Atunci când îți gestionezi documentele și procesele de afaceri, bazează-te pe documente și canale electronice, unde e posibil.
Ecologic și fără hârtie– o soluție sustenabilă
Eliminarea hârtiei ajută întreprinderile să devină ecologice iar software-urile de gestionare a documentelor le ajută să devină mai organizate pe parcurs. Combinarea obiectivelor ecologice și a celor de eliminare a hârtiei poate crea un mediu de lucru stabil și armonios, pe care îl vor aprecia atât angajații, cât și clienții. Reducerea consumului de hârtie are un impact uriaș asupra mediului și reduce semnificativ amprenta de carbon.
Documentele digitale, e-mailul și tehnologia de recunoaștere optică a caracterelor (optical character recognition, OCR) permit reducerea costurilor de înregistrare, recuperare și introducere a datelor și eliminarea costurilor cernelii, hârtiei și pentru salarizarea angajaților ce se ocupă cu aceasta. Aceste reduceri de costuri se pot aduna și pot duce la o rentabilitate impresionantă și substanțială a oricărei investiții. Totuși, înainte de a trece total pe documentele în format electronic, consultă Agenția Națională a Arhivelor, pentru a te asigura că documentele pe care le emiți pot fi păstrate în format digital. Pentru păstrarea în arhivă a documentelor electronice se utilizează arhiva electronică. Guvernul stabilește categoriile de documente electronice pentru păstrarea cărora se utilizează arhiva electronică securizată, de exemplu, vor putea fi prezentate ca documente electronice extrasul din registrul bunurilor imobile, extrasul din registrul de stat al persoanelor juridice etc. Termenul de păstrare a documentelor electronice este identic cu termenul prevăzut de legislație pentru păstrarea documentelor echivalente pe suport de hârtie. Termenul pentru păstrarea fiecărui tip de document poate fi consultat aici.
Trebuie identificate acțiuni mici care pot avea un impact mare asupra întreprinderii pe termen lung. De exemplu, angajații care salvează chitanțele în format digital pot deveni un obicei bun pentru o companie care încearcă să elimine hârtia. Semnături de e-mail ca cele de genul „Fii verde, păstrează doar pe ecran”, pot fi un mod de a comunica în mod clar poziția ecologică a întreprinderii către clienți.
Exemplu ilustrativ:
În vederea reducerii consumului de hârtie, vă îndemn să nu tipăriți acest e-mail, decât dacă este strict necesar.