Extinderea afacerii online? 

Verifică dacă transformarea digitală va satisface nevoile unice ale întreprinderii tale, examinând gradul de maturitate digitală a acesteia. Verificarea poate fi efectuată urmând pașii următori: 

Sunt gata să-mi trec afacerea on-line?

Înainte de a lua decizia de extindere a afacerii în mediu  on-line, evaluează situația ei curentă pentru a-i estima maturitatea și a înțelege dacă întreprinderea ta, inclusiv procesele și oamenii acesteia, sunt suficient de pregătiți pentru digitalizare. 

Întrebările din formularul de aici te vor ajuta să evaluezi dacă ești gata să treci  on-line. 

Evaluarea poate fi efectuată prin următorii pași:

Identifică strategia și obiectivele de afaceri

Care este strategia ta de afaceri și cum se potrivește viziunii tale digitale?

Cât de inovative sunt planul și strategia ta digitală?

Ai resursele interne sau externe necesare pentru implementarea transformării digitale a întreprinderii?

Sunt cultura și practica ta de afaceri deschise digitalizării? 

Identifică obiectivele și domeniile pentru digitalizarea întreprinderii 

Odată ce ai dezvoltat strategia și direcția de afaceri, trebuie de identificat domeniile și procesele care ar trebui digitalizate.

Primul lucru este să te întrebi în ce măsură întreprinderea ta utilizează deja tehnologiile - de la soluții simple la software-uri sofisticate - pentru a îmbunătăți următoarele domenii de activitate:

reducerea costurilor pentru bunurile în vânzare – spre exemplu, prin comercializarea electronică; 

reducerea timpului necesar pentru procesarea unui ordin, de la comandă până la livrarea produsului (order lead time); 

îmbunătățirea eficienței și reducerea costurilor pentru funcțiile de suport și cele administrative; 

reducerea inventarului la îndemână;

creșterea veniturilor prin oferirea de servicii suplimentare;

îmbunătățirea experienței clienților;

îmbunătățirea experienței angajaților.

Poți dezvolta și acorda prioritate abordării tale de digitalizare, în baza nivelului tehnologic existent. Acesta trebuie să susțină domeniile și obiectivele cheie pentru întreprindere. O abordare comună este de a începe prin identificarea victoriilor rapide: acele domenii care vor produce un impact semnificativ asupra întreprinderii și care sunt relativ ușor de implementat. După acestea, poate fi implementată lista proprie de priorități în funcție de resursele disponibile. Încearcă  să te focusezi pe schimbările minore în primul rând. Angajații trebuie implicați în transformare înainte de a continua cu inițiative mai complexe. 

Estimează resursele deținute

Fiecare modificare semnificativă și transformare a întreprinderii și a modelului operațional al acesteia presupune implicarea echipei și a resurselor disponibile. 

Înainte de a trece prin transformarea digitală a întregii afaceri, evaluează resursele interne disponibile.

MAI MULT

În urma efectuării evaluării curente și aprecierii resurselor disponibile, ar trebui să ai o imagine mai clară despre schimbările necesare pentru transformarea digitală a întreprinderii tale. 

Digitalizarea soldată cu succes presupune nu doar existența unor instrumente și informații potrivite, dar și a unui model organizațional pentru o executare corectă a operațiunilor comerciale. De asemenea, digitalizarea presupune acordarea atenției mai multor aspecte decât doar deservirii clienților. Spre exemplu, trebuie acordată o atenție deosebită pentru protecția datelor personale ale consumatorilor, pentru a le oferi încredere că datele lor personale sunt securizate și nu pot fi accesate de către terți fără autorizație. Întreprinderile care au trecut în domeniul on-line cu succes, implementează transformări la nivelul întregii afaceri. Aceasta înseamnă un set nou de capacități focusate pe furnizarea unei experiențe remarcabile pentru clienți, atât în lumea digitală, cât și în cea fizică. În formularul de aici  sunt câțiva pași cheie pentru construirea unui model de afaceri de succes. 

Ce este necesar pentru a îți dezvolta abilitățile digitale

Pentru a face față provocărilor digitale (cicluri de afaceri mai rapide, riscuri noi și necesitatea integrării la nivel de afacere), e necesar să implementezi o conducere la nivel de întreaga afacere. Spre exemplu, poți dobândi noi competențe digitale prin recrutarea activă a angajaților calificați în domenii precum tehnologia mobilă, analiza și rețelele de socializare. Angajații noi îi pot ajuta pe cei  existenți să își dezvolte competențe în tehnologia digitală prin instruire și mentorat realizat în interiorul companie.

Digitalizarea,  presupune crearea unei strategii de afaceri care începe din exterior și merge spre interior. O adevărată transformare digitală începe cu clientul și funcționează spre interior, conectând abilitățile pentru a se asigura că fiecare parte a organizației este construită în jurul oferirii unor experiențe excelente pentru clienți. Este vorba despre mult mai mult decât punerea clientului în prim-plan. Având la îndemână tehnologia digitală și o resursă bogată de informație, consumatorii moderni pot compara, distribui și face cumpărături 24/7, iar afacerea ta trebuie să se adapteze la aceste schimbări.  

MAI MULT

Determină procesele și calea pentru reproiectare digitală 

Ia în considerare următoarele în calea spre o digitalizare de succes: 

selectarea soluțiilor și tehnologiilor IT potrivite, stabile și fiabile

învestirea în digitalizare și tehnologii 

alinierea strategiilor digitale cu cele comerciale 

focusarea asupra inovațiilor și creșterii, încurajând această cultură;

asigurarea că soluția IT, cum ar fi website-ul, este conformă cu legislația în vigoare, în particular cu Legea comerțului electronic și Legea privind protecția datelor cu caracter personal.

Urmează acești pași pentru fiecare proces de bază și auxiliar al afacerii tale. De asemenea, reține că există anumite sectoare ale industriei unde neîncadrarea în mediul online poate să te  scoată din afaceri, spre exemplu:

Vânzări – concurenții oferă o gamă largă de produse și servicii online

Alimentația publică – restaurantele oferă livrări și comenzi prealabile online (takeaway)

Sectorul hotelier – afacerile trebuie să fie vizibile pe platforme online mari pentru a atrage clienți.

MAI MULT

Stabilește o prezență online 

În zilele noastre prezența online este esențială pentru majoritatea afacerilor. A nu avea o prezență online pur și simplu nu mai este o opțiune dacă dorești ca afacerea ta să aibă un viitor prosper.

MAI MULT

Pentru desfășurarea comerțului online, este necesară notificarea începerii acestei activități la Primărie. Taxa pentru notificare diferă în funcție de localitatea în care este desfășurată activitatea de comerț și se achită odată cu depunerea notificării. Spre exemplu, în Chișinău taxa pentru desfășurarea activității de comerț online este de 10 000 lei, pe când în majoritatea altor localități este de 100 de lei.

Utilizarea platformelor terțe

Atunci când migrezi afacerea ta în mediul online, ia în considerare oferirea produselor sau serviciilor tale prin intermediul unor companii de top de livrare sau intermediere precum iFood, Glovo, Yandex Taxi, iTaxi, Booking, Airbnb, Straus etc. Explorează alte platforme terțe specifice industriei tale, cum ar fi Airbnb și Booking.com în industria hotelieră sau Uber, Bolt și BlaBlaCar în sectorul transporturilor.

Acest lucru este în particular util dacă operezi în sectorul serviciilor retail, cum ar fi livrarea de mâncare, servicii de taxi, închirierea de locuințe. 

Alegerea societăților de livrare și aplicațiile mobile ale acestora înseamnă oferirea consumatorului unui acces simplu și confortabil la produsele tale, inclusiv formele de achitare ale acestora prin intermediul platformelor deja bine acomodate în piață. De obicei, aceste site-uri sunt revânzători terți de încredere, a căror acoperire este incomparabilă cu ceea ce întreprinderile mici pot realiza de sine stătător. 

Gestionarea rețelelor de socializare

Rețelele sociale (de socializare), adică tehnologiile interactive mediate de computer care facilitează crearea sau schimbul de informații, idei, interese de carieră și alte forme de exprimare prin intermediul comunităților și rețelelor virtuale. sunt un instrument omniprezent pentru a comunica, a dobândi și a menține clienții. Totuși, adevăratele revelații strategice provin din explorarea datelor nestructurate. Acestea sunt folositoare pentru a înțelege în profunzime nevoile clienților și apoi pentru a lua decizii structurate și orientate spre succes. 

Ca exemplu poate fi aplicația Facebook ce are aproximativ 1,71 miliarde de utilizatori activi lunar. Informația oferită pe această platformă este diversă, bogată, și este disponibilă pentru a fi folosită  cu scopul de a înțelege în profunzime necesitățile și așteptările consumatorului. Facebook, nu doar îți deschide oportunități pentru a atrage  clienți mondiali, dar are și instrumente și ghiduri interesante, care sunt disponibile public în directorul de învățare Facebook (puteți filtra resursele pentru întreprinderi mici). Resursele variază de la publicitate, evaluarea performanței publicității și țintirea publicului la promovarea companiilor locale și nu numai.

Aplicația Facebook oferă o serie de resurse ce pot fi folosite în promovarea afacerii, acestea sunt integrate în Facebook Manager cum ar fi: boost post, lookalike target pixel, insights și altele. 

MAI MULT

Implicarea pe rețelele de socializare este importantă nu doar pentru comunicarea, dobândirea și menținerea clienților, dar și pentru a-i înțelege și a fi cu un pas înaintea necesităților acestora. Rețele sociale (de socializare) sunt cel mai important mediu virtual în lume la moment. Afacerile care nu utilizează în totalitate resursele și capacitățile rețelelor sociale (de socializare) nu pot concura pe piețele moderne.

La dezvoltarea strategiei de social media, ia în calcul:

 Experiența clientului

🡺 Ce rețea de socializare folosesc cel mai des clienții mei?

🡺 Cât de ușor găsește clientul informația despre afacerea mea/ serviciile mele?

🡺 Au clienții mei o experiență reușită cu marca noastră prin intermediul rețelelor de socializare?

🡺 Cum poate această experiență fi îmbunătățită?

Serviciul clientelă

🡺 Este sistemul serviciului clientelă util și cum urmăresc acest lucru? 

🡺 Transform în mod regulat experiențele negative în cele pozitive?

🡺 Adaptez serviciul/produsul oferit conform solicitărilor clienților mei?

 Inteligență

🡺 Sunt conștient de ceea ce spun clienții noștri despre noi?

🡺 Cum acționez în conformitate cu această informație?

 Implicare

🡺 Folosesc rețelele sociale (de socializare) pentru a schimba sau îmbunătăți conexiunea cu clienții?

🡺 Cum  măsor efortul depus de întreprindere  pe rețelelesociale (de socializare)?

 Gestiunea incidentelor cu clienții

🡺 Pot reacționa rapid pentru a gestiona problemele cu vizibilitate sporită ce pot afecta imaginea?

Totodată, utilizând formularul de aici, ia în considerare cum să selectezi cele mai potrivite platforme de rețele sociale (de socializare).

Creșterea abilităților digitale ale echipei

Pe măsură ce îți adaptezi modelul de afaceri, va trebui să te asiguri că afacerea ta are capacitățile digitale potrivite și se bazează în mod continuu pe ele. Capacitățile digitale ale echipei tale vor fi deosebit de importante în situațiile în care afacerea se confruntă cu întreruperi sau atunci când vei utiliza sporit un regim de lucru flexibil. Pentru mai multe detalii, poți accesa următoarea adresă

Competențele digitale vor fi vitale pentru întreprindere, nu doar în derularea viitoarelor modele operaționale, dar și în asigurarea evoluției acestora o dată cu tehnologia.

MAI MULT

Necesitatea formării unei echipe cu o îmbinare potrivită de abilități poate fi o provocare pentru multe întreprinderi. Concurența și tehnologiile inovative, fie în ceea ce privește compensația sau recompensele, fie în ceea ce privește experiențele angajaților, este o provocare chiar și pentru jucătorii recunoscuți. Pentru mai multe detalii despre instruirea personalului, poți accesa următoarea adresă.

MAI MULT

Află cum să colaborezi și să lucrezi cu angajații utilizând instrumente

Pe măsură ce afacerile se îndreaptă spre munca la distanță, oamenii trebuie să se adapteze să lucreze împreună în timp ce sunt separați. Migrarea către ședințe, seminare și conferințe online presupune o adaptare la modalități noi de face lucrurile. Explorează opțiunile disponibile, cum ar fi Microsoft Team, Zoom și WebEx pentru uz intern și Facebook pentru uz extern, pentru a optimiza experiența online pentru tine și clienții tăi. Identifică angajații care înțeleg necesitatea de a lucra în toate domeniile întreprinderii tale, care sunt familiarizați cu importanța accesului digital și care sunt capabili să lucreze bine în acest mediu. Folosește aplicații precum Trello sau Asana pentru a coordona proiectele/activitățile cu echipa, prin delegarea sarcinilor, setarea termenelor limită, precum și organizarea documentelor aferente. Un alt set de instrumente util este Google Suite, un instrument ce are înglobat: calendar (organizează-ți agenda întreprinderii, gmail, Drive (păstrează și partajează fișierele cu echipa), Forms (crează chestionare online pentru clienții tăi sau pentru personalul întreprinderii), precum și altele.

Deși este tentant să continui căutarea a și mai multor tehnologii și instrumente digitale, este totuși posibil să ai  o experiență de colaborare excelentă utilizând instrumentele existente în cadrul întreprinderii. Pentru a avea întâlniri virtuale de succes, accentul nu trebuie pus pe instrumentele în sine, ci pe modul de a gestiona cel mai bine aceste instrumente. 

Accesați următoarele modele pentru mai multă informație cu privire la colaborarea digitală: 

🡪 Cum să organizezi ședințe virtuale și 

🡪 Nouă sfaturi pentru securitatea conferințelor video  

Instrumente și software-uri utile

Profită la maxim de instrumentele digitale și soluțiile disponibile pentru a-ți susține procesele de afaceri, documentele și operațiunile cotidiene atunci când digitalizezi afacerea. 

MAI MULT

Cum pot gestiona documentele și procesele de afaceri?

Cum pot gestiona documentele și procesele de afaceri?

Atunci când îți gestionezi documentele și procesele de afaceri, bazează-te pe documente și canale electronice, unde e posibil.

MAI MULT

Ecologic și fără hârtie– o soluție sustenabilă 

Eliminarea hârtiei ajută întreprinderile să devină ecologice iar software-urile de gestionare a documentelor le ajută să devină mai organizate pe parcurs. Combinarea obiectivelor ecologice și a celor de eliminare a hârtiei poate crea un mediu de lucru stabil și armonios, pe care îl vor aprecia atât angajații, cât și clienții. Reducerea consumului de hârtie are un impact uriaș asupra mediului și reduce semnificativ amprenta de carbon.

Documentele digitale, e-mailul și tehnologia de recunoaștere optică a caracterelor (optical character recognition, OCR) permit reducerea costurilor de înregistrare, recuperare și introducere a datelor și eliminarea costurilor cernelii, hârtiei și pentru salarizarea  angajaților ce se ocupă cu aceasta. Aceste reduceri de costuri se pot aduna și pot duce la o rentabilitate impresionantă și substanțială a oricărei investiții.

Trebuie identificate acțiuni mici care pot avea un impact mare asupra întreprinderii pe termen lung. De exemplu, angajații care salvează chitanțele în format digital pot deveni un obicei bun pentru o companie care încearcă să elimine hârtia. Semnături de e-mail ca cele de genul „Fii verde, păstrează doar pe ecran”, pot fi un mod de a comunica în mod clar poziția ecologică a întreprinderii către clienți.      

Exemplu ilustrativ:

În vederea reducerii consumului de hârtie, vă îndemn să nu tipăriți acest e-mail, decât dacă este strict necesar.

Articolul precedent Articolul următor