Furnizorii

Furnizorii te ajută să obții elementele necesare continuității afacerii tale. Scopul colaborării cu furnizorii poate fi divers: procurare materie primă sau alte resurse pentru a produce produsele/servicii pentru clienții tăi sau ai nevoie de servicii financiare sau de comunicare pentru a te ajuta să-ți gestionezi afacerea. Optează pentru furnizori de încredere care să îți ofere produse și servicii de calitatea necesară la preț și modalitate de livrare/achitare avantajoasă Identificarea furnizorilor și stabilirea relațiilor cu aceștia este o parte importantă în gestionarea eficientă a afacerii tale.

Identificarea furnizorilor 

Identificarea și păstrarea furnizorilor potriviți este esențială pentru crearea și dezvoltarea afacerii. Furnizorii de încredere te vor ajuta să oferi clienților tăi produse și servicii de calitate în timp util. Cercetează cu atenție potențialii furnizori și selectează-i pe cei care se potrivesc cel mai bine afacerii tale și nevoilor acesteia. Asigură-te că ai explorat toate opțiunile și alternativele posibile.

MAI MULT

După ce ai identificat potențialii furnizori, compară și analizează punctele forte și punctele slabe ale  acestora pentru a determina care dintre ei sunt cei mai potriviți pentru afacerea ta. Diferiți furnizori vor avea servicii, oferte și caracteristici diferite. Ei pot varia în ceea ce privește prețul, calitatea, fiabilitatea, dimensiunea, politica de returnare și locația. 

MAI MULT

Negocierea contractelor de furnizare

După ce ai decis asupra alegerii furnizorului, începe procesul de negociere pentru a conveni termenii contractuali potriviți. Contractele bine întocmite te ajută să faci față eventualelor dispute cu privire la drepturile și responsabilitățile fiecărei părți. În cadrul documentului  trebuie să definești:

obiectului contractului (produsul/serviciul furnizat)

maniera (modul) și perioadele de timp în care produsele și serviciile urmează a fi prestate

prețul și termenul de plată.

Se recomandă următoarele prevederi pentru a fi incluse în contract:

calitatea așteptată (preconizată)

perioada de garanție

riscul de pieire fortuită 

condițiile de soluționare a litigiilor 

clauzele de rezoluțiune și excludere

penalitățile și dobânda de întârziere

imposibilitatea executării din cauza unui impediment în afara controlului 

oricare alte considerații.

Când pregătești contractul, trebuie să te întrebi dacă acesta va fi suficient de clar, în cazul în care lucrurile nu merg conform planului și relația ta cu furnizorul se deteriorează. 

Dacă ai posibilitatea, apelează la un consilier juridic pentru o redactare profesionistă a contractului. 

Scopul este de a negocia rezultatele de care ambele părți sunt mulțumite pentru a asigura o relație de afaceri pozitivă, durabilă și rezistentă.

Gestionarea proceselor de achiziții și relațiilor cu furnizorii

Rolul achizițiilor este de a schimba simpla gestionare a costurilor cu creșterea valorii adăugate, gestionarea securității și construirea unor relații mai strânse și mai strategice între furnizori și întreprinderi. Vizibilitatea partajată a obiectivelor și motivațiilor, împreună cu relațiile de afaceri mai strânse cu furnizorii, pot promova înțelegerea reciprocă și pot îmbunătăți rezistența afacerii tale. De asemenea, facilitează înțelegerea limitelor relațiilor tale de afaceri.

Gestionarea relațiilor cu furnizorii este fundamentală pentru afacerea ta, iar parteneriatele bine gestionate sunt esențiale pentru gestionarea corectă a inventarului și controlul stocurilor. Relațiile tale profesionale trebuie să fie construite pe o bază de încredere și transparență, pentru a asigura o colaborare mai strânsă și pentru a permite afacerii tale să funcționeze fără probleme.

MAI MULT

Asigură-te că examinezi și evaluezi relațiile cu furnizorii tăi și apoi compară-le cu relațiile pe care furnizorii le au cu concurenții lor. Ține evidența afacerilor în derulare și a oricăror obligații contractuale. Acest lucru te va ajuta să efectuezi orice ajustări care ar corespunde schimbării priorităților tale comerciale. Conștientizarea situației furnizorului te ajută să te asiguri că relațiile cu acesta rămân a fi optime, sporind astfel rezistența afacerii tale.

Soluționarea dificultăților cu furnizorii

Pe parcursul relațiilor comerciale cu furnizorii, poți întâlni uneori neînțelegeri și dispute. Acestea pot fi rezultatul unei serii de factori atât interni, cât și externi, cum ar fi: schimbarea de proprietari sau a structurilor de management, schimbări în strategia de afaceri sau perturbarea pieței. Problemele care ar putea apărea cu furnizorii includ: livrările ratate, furnizarea resurselor greșite sau defectuoase și facturile neplătite. Asigură-te că tratezi orice dispută cu promptitudine și cu bună credință.

Dacă ai dificultăți în gestionarea furnizorilor sau vânzătorilor tăi, determină care sunt elementele esențiale definite în planul tău de afaceri. Identifică resursele sau materialele vitale care au cel mai mare impact asupra afacerii tale. Evaluează care comenzi vor fi potențial afectate. Evaluează pozițiile de inventar și prioritățile în procesul de producere, după caz.

MAI MULT

Gestionarea lanțului de aprovizionare 

Managementul lanțului de aprovizionare (MLA) joacă un rol important în conexiunea front, middle și back-office dintr-o afacere. Acesta presupune sporirea eficienței și eficientizarea activităților de aprovizionare a afacerii tale, inclusiv:

gestionarea cererii și a comenzilor

achiziționarea 

controlul stocurilor și gestionarea depozitelor

producția internă

distribuirea.

Optimizarea MLA te ajută să furnizezi produse și servicii mai bune la un cost mai mic pentru clienții tăi și să obții un avantaj competitiv pe piață.

MAI MULT

Lanțul de aprovizionare va depinde de termenii de livrare, capitalul necesar pentru inventar , venituri, creștere, cota de piață și alți factori relevanți. Evaluează-ți operațiunile de afaceri pentru a crea cel mai potrivit și eficient lanț de aprovizionare pentru afacerea ta.

Tehnologia te poate ajuta să îmbunătățești eficiența MLA. Cu toate acestea, nu ai nevoie de sisteme software de ultimă generație pentru a avea un proces bun de gestionare a lanțului de aprovizionare.

Managementul riscului lanțului de aprovizionare

Managementul riscului furnizorilor se referă la echilibrarea cererii și a ofertei și la conlucrarea cu părțile cheie implicate (inclusiv angajați și investitori) principalii furnizori, pentru a conveni contractual asupra costurilor logistice și stocului de rezervă necesar, astfel încât să reducă creșterea bruscă a prețurilor în fața oricăror evenimente adverse. Managementul riscului este o prioritate cheie pentru liderii lanțului de aprovizionare.

MAI MULT

Pentru a-ți asigura independența față de anumiți furnizori cheie, asigură-te că cercetezi opțiunile posibile și identifici vânzători sau furnizori alternativi. De asemenea, trebuie să determini locația vânzătorilor și furnizorilor și să definești traseul livrărilor. Explorează opțiunile alternative de transport.

Aplicarea unor abordări structurate te va ajuta să escaladezi provocările cheie și să încorporezi o valoare durabilă, așa cum este ilustrat aici:


Adaptarea planului de aprovizionare 

Pe parcursul operațiunilor de afaceri, poți întâmpina provocări des întâlnite cu privire la lanțul de aprovizionare, cum ar fi:

menținerea controlului asupra activităților aferente lanțului de aprovizionare și a costurilor aferente;

gestionarea riscurilor operaționale; 

consolidarea și întreținerea relațiilor cu furnizorii;

profit pierdut și serviciu clientelă necorespunzător cauzat de o criză de aprovizionare;

implementarea tehnologiilor pentru îmbunătățirea operațiunilor zilnice;

intrarea pe piețe noi și concurența cu jucători mondiali.

MAI MULT

Reflectă asupra lanțului tău de aprovizionare și la posibilele provocări pe care le-ai putea întâlni în cadrul afacerii. Colaborează cu angajații și clienții tăi, sau chiar ia legătura cu alte întreprinderi mai mici pentru a soluționa orice deficiențe din cadrul lanțului de aprovizionare.

Lanțuri de aprovizionare micro

Tendințele recente în digitalizare au permis întreprinderilor să fie mai interconectate decât oricând. Aceasta a sporit capacitatea furnizorilor și a cumpărătorilor de a face afaceri între ei. Unul din efectele acestui fapt este capacitatea modelelor lanțului de aprovizionare de a fi mai puțin dependente de marii producători și de a colabora cu furnizorii locali pentru o aprovizionare mai aproape de locul producerii. Procesul final de fabricație poate avea loc mult mai aproape de client, iar companiile de livrare locale pot fi utilizate pentru a efectua livrări clienților locali. Aceste măsuri sunt cunoscute sub numele de micro lanțuri de aprovizionare. 

Cercetează micro lanțurile de aprovizionare și optează pentru contractele flexibile pentru a aduce relația cu producătorii mai aproape de punctul de cumpărare. Explorează strategiile de "a cumpăra acolo unde produci și de a produce acolo unde vinzi". Profită de natura sporită descentralizată a micro lanțurilor de aprovizionare și abilitatea acestora de a modifica producția și livrarea, de a ajusta volumele și de a introduce produse noi într-un termen scurt.

MAI MULT

Dacă e posibil, configurează un lanț de aprovizionare end-to-end E2E Lanțurile de aprovizionare E2E acoperă procesul în întregime – începând cu achiziționarea resurselor până la etapa când produsul ajunge la client. Eliminarea etapelor și treptelor, vă permite să optimizați distribuția, să minimizați posibilele perturbări și să reduceți costurile. 

Odată cu trecerea la comerțul electronic, E2E ajută la asigurarea lanțurilor de aprovizionare interne, astfel mecanismele de livrare pot face față cererii și au capacitatea de a modela și anticipa comportamentul consumatorului, asigurând în același timp un control mai mare al procesului.

Instituirea unui lanț de aprovizionare E2E eficient necesită punerea în aplicare a unui sistem de planificare al resurselor afacerii (PRA), care te ajută să îți gestionezi operațiunile.


Un exemplu ilustrativ al adaptării unui model a lanțului de aprovizionare

Producătorii mici adesea vor întimpina dificultăți din cauza faptului că efectuează comenzi relativ mici de resurse și materie primă de la furnizorii lor. Acesta a fost cazul unei afaceri mici de producere a alimentelor.

Unii furnizori mai mari aveau o politică de a percepe taxe suplimentare în cazul cantităților mici, de a stabili aceleași costuri de ambalare și livrare ca și în cazul cantităților mari, de a nu acorda prioritate comenzilor mici, pentru a determina și impune, indirect, la o livrare mai mare. 

Tarifele erau prea înalte pentru proprietara unei întreprinderi mici. Aceasta s-a adresat furnizorului său în căutarea opțiunilor alternative. Furnizorul i-a răspuns că nu poate propune o ofertă mai bună fără a suferi pierderi de profit, însă i-a spus despre alți producători din regiune cărora le furnizează.

Proprietara a contactat o organizație locală de IMM-uri pentru a afla lista de mici producători. Proprietara a decis să grupeze comenzile individuale mici într-o singură comandă mai mare pentru a reduce costurile pentru toți și pentru a beneficia de reduceri suplimentare disponibile pentru comenzile mai mari.

Ea a contactat alte IMM-uri și aceștia au acceptat să-și grupeze comenzile. Astfel, termenul livrării a fost redus pentru toți,  cantitatea minimă pentru livrarea rapidă  fiind întrunită. De asemenea, condițiile de plată s-au îmbunătățit prin extinderea numărului de zile oferit  pentru efectuarea plății și fără necesitatea unui avans saua unei garanții bancare.

Gestionarea inventarului

Gestionarea și monitorizarea inventarului este un domeniu important în operațiunile de afacere, deoarece nivelurile ridicate a stocului ce se păstrează perioade lungi în depozit, au un efect direct asupra fluxului de numerar. Gestionarea inventarului  este importantă, pentru că proprietarii trebuie să cunoască stocurile și, locul acestora asigurând accesibilitatea acestei informații în cadrul întreprinderii. Dacă sistemul gestiunii de stocuri nu oferă informația cu exactitate sau în timp real, acest lucru ar putea duce la distribuirea greșită a stocurilor. 

MAI MULT

Pentru a gestiona mai bine inventarul trebuie să îmbunătățești controlul asupra inventarului (stocului).

Controlul stocurilor presupune reglementarea inventarului – articolele pe care le vinzi, folosești sau produci – pe care le ai la sediul întreprinderii, de obicei la depozit. Aceasta înseamnă să cunoști care produse sunt stocate, unde se află și câte articole de un anumit fel ai la dispoziție.

Lista de verificare a stocurilor te va ajuta să acoperi toate aspectele relevante.

Un control eficient poate îmbunătăți fluxul de numerar și profitabilitatea. O bună vizibilitate a inventarului te va ajuta să: 

minimizezi costurile

optimizezi îndeplinirea comenzilor

prestezi un serviciu mai bun pentru clienți

MAI MULT

Lipsa unei gestionări exacte și actualizate a inventarului afectează toate aspectele unei afaceri. Unele întreprinderi au planuri detaliate pentru modelul lor de funcționare, dar nu le pot implementa din cauza sistemelor de inventar deficitare. Gestionarea deficitară a inventarului poate provoca, de asemenea, dificultăți  de vizibilitate și costuri suplimentare.

MAI MULT

Este important să monitorizezi inventarul, în special ceea ce vinzi. Poți utiliza foi de calcul în Excel, baze de date simple sau instrumente și programe specializate în a te ajuta să iei decizii cu privire la comenzi. De asemenea, poți investi în sisteme de gestionare a inventarului mai avansate ce vor aduce rezultat pe termen lung, deoarece pot permite analiza tiparelor de vânzări și astfel poți să prognozezi vânzările viitoare. De exemplu, unele sisteme frecvent întâlnit de planificare a aprovizionării și gestionare a inventarului este programul de evidență contabilă 1C. Acordați o atenție deosebită articolelor de inventar ce au o dinamică de vânzare mai lentă, perisabile și sezoniere.

MAI MULT

Inventarierea  este un proces esențial pentru a monitoriza inventarul și trebuie efectuat periodic, deoarece ajută să urmărești fiecare articol din depozit și să identifici bunurile pierdute, furate sau deteriorate.

MAI MULT

Managementul inventarului presupune următoarele activități :

controlul și supravegherea achizițiilor

managementul depozitului

controlul cantității de produse spre vânzare

îndeplinirea comenzii.

Regulile generale ale inventarierii constau în următoarele acțiuni:

se stabileşte existenţa efectivă a elementelor de activ şi datorii

se verifică integritatea activelor prin compararea existenţei efective a acestora cu datele contabilităţii;

se constată creanţele compromise şi datoriile cu termenul de prescripţie expirat;

se stabilesc bunurile care parţial sau total şi-au pierdut calitatea iniţială;

se constată bunurile neutilizate în activitatea entităţii;

se verifică respectarea regulilor şi condiţiilor de păstrare a stocurilor, mijloacelor şi documentelor băneşti, precum şi condiţiile de întreţinere şi păstrare a maşinilor, utilajelor şi a altor imobilizări corporale.

Stocurile intrate în subdiviziune în timpul efectuării inventarierii, se primesc de gestionari în prezenţa membrilor Comisiei de inventariere și se trec într-o listă de inventariere separată. În cazul desfăşurării inventarierii pe parcursul unui timp îndelungat, în cazuri excepţionale şi numai cu permisiunea în scris a conducătorului şi a contabilului-şef al întreprinderii, pot fi eliberate stocuri de către gestionari numai în prezenţa membrilor Comisiei de inventariere.

MAI MULT